Mobility Design Games

Design Games zijn een instrument om mensen te betrekken in ontwerpprocessen. Een Design Game gebruikt spelmateriaal, spelregels een een verhaal om een groep op een gestructureerde manier over ontwerpvoorstellen te laten reflecteren en dialogeren.

We kozen om te werken met Exploratory Design Games. Wat ze zo geschikt maakt om een brede dialoog op te starten over vervoersarmoede is dat ze een fictieve 'wat als?' - wereld creƫren waarin de 'wetten van het dagelijkse leven' - ten minste gedeeltelijk en tijdelijk - niet tellen. Zo stellen ze iedereen in staat om vrij te experimenteren en te zien wat er zou gebeuren als de dingen anders waren, zonder angst om fouten te maken.

Mobility Design Games kunnen dus helpen om helderheid te scheppen in de veelheid aan meningen rond het aanpakken van vervoersarmoede. Zo deed de eerste ronde de spelers samen ervaren wat vervoersarmoede is. Om vervolgens in de tweede ronde samen antwoorden te verkennen. Vanuit het perspectief van zowel de betrokken burger, de bezorgde buur, de lokale ondernemer, de gemeentelijke ambtenaar, het openbaar vervoer, enzovoort. Om in een laatste stap samen over al die ervaringen te reflecteren en afspraken te maken voor vervolgstappen.

Minigame 1, 2 en 3 - auteur Teresa Palmieri

Drie mini Mobility Design Games

CAPA.CITY is een Exploratory Design Game ontworpen voor het begeleiden van collectieven die begaan zijn met de leefbaarheid van hun dagelijkse woonomgeving en samen een actieplan willen uitwerken om ze te verbeteren. Het is opgebouwd rond een reeks van minigames:

  • Minigame 1 - Set the scene - helpt de deelnemers om zicht te krijgen op hun huidige mobiliteitspraktijken, maar vooral ook de achterliggende waarden, de ambities, de hindernissen waar ze tegenaan botsen, enzovoort. Dit resulteert in een manifest waar de deelnemers hun gedeelte ambities in samenvatten
  • Minigame 2 - Dream big - helpt de deelnemers om deze ambities te vertalen in (ambitieuze) toekomstprojecten. Het resultaat is een reeks concrete actieplannen.
  • Minigame 3 - Challenge it - helpt hen dan om deze plannen (tijdelijk) uit te testen in hun woonomgeving. De reactie van buitenstaanders op deze proefopstelling leidt tot een aangescherpt manifest, een hertekend project en bijgestuurde actieplannen.
Minigames 1, 2 en 3 toegepast in Bevel

Voorbeeldmanifest

Aan de hand van Mobility Design Games, als instrument om mensen te betrekken in ontwerpprocessen, gingen we aan de slag in de casuslocatie Bevel.

Voor de casuslocatie Bevel ontstond een samenwerking met bestaande lokale collectieven. In september 2021 speelden we minigame 1 met zeven ondernemers van de Adviesraad 'Ondernemend Nijlen'. Er werden gesprekken gevoerd op basis van fictieve personages en zogenaamde Business Mobility Canvases over het winkelen van straks en het vervoeren van personen en goederen. Het resulteerde in een eerste manifest ' Winkelen van straks'.

Nadien vonden we een dynamische partner in het project Zorgzame Buurt Bevel, een partnerschap tussen zorgorganisaties die actief zijn in het dorp. Het resultaat is een nieuw manifest 'Zorgzame mobiliteit'. Twee onderdelen van dit manifest, namelijk zorgzame mobiliteit van personen en zorgzame mobiliteit van producten, bepaalden het verdere traject van het Kempenlab Zorgzame mobiliteit in rurale gebieden.

Download hier het voorbeeldmanifest.

Voorbeeldmanifest over het 'Winkelen van straks'