BUSINESS MOBILITY CANVAS

Het doel van een Business Mobility Canvas (BMC) is om inzicht te krijgen in hoe ondernemers kunnen bijdragen aan het realiseren van Zorgzame Mobiliteit. Het daagt ondernemers uit door hen te laten nadenken over hoe ze de mobiliteitssituatie van fictieve persona's kunnen helpen verbeteren (bijvoorbeeld door hen te helpen hun mobiliteitsuitdagingen te overwinnen, tegemoet te komen aan hun noden en waarden, kosten te delen…) én hoe ze tegelijkertijd de hoeveelheid (individueel) gemotoriseerd vervoer kunnen beperken. (bijvoorbeeld door diensten dichter bij klanten te brengen, vervoer te delen, alternatieve vervoersmiddelen voorop te stellen... ).

Waarom werken met Business Mobility Canvases?

Mobiliteitsvraagstukken worden typisch aangepakt door de ontwikkeling van nieuwe, uitgebreide mobiliteitsplannen, gevolgd door de invoering van nieuwe mobiliteitsinfrastructuren, zoals omleidingswegen, fietspaden en -snelwegen of deelauto's en -fietsen. Achteraf blijkt vaak dat deze infrastructuur onderbenut blijft, onder andere omdat ze te weinig rekening houdt met bestaande mobiliteitspraktijken of mobiliteitsvragen. Business Mobility Canvases helpen om deze praktijken en vragen op een speelse, participatieve en visuele manier in kaart te brengen en om er vervolgens met anderen over in gesprek te gaan. Wat als buren de bedrijfsparking na de werkuren zouden mogen gebruiken? Wat als de schoolbus niet alleen leerlingen, maar ook minder mobiele ouderen zou vervoeren? Wat als alle ondernemingen hun leveringen op één punt buiten de bebouwde kom zouden centreren?

HANDLEIDING

Voorbereiding van de interviews

1. Leg een interview vast

Ga op zoek naar een ondernemer in wie je geïnteresseerd bent om te interviewen en stuur hem/haar een uitnodiging.

2. Bereid het interview voor

Om het interview voor te bereiden, kan je starten met de ondernemer te leren kennen, door na te gaan waar de onderneming zich mee bezighoudt, bijvoorbeeld via de website van de onderneming. Door je te baseren op deze informatie, kan je al wat informatie over dit bedrijf, winkel of organisatie proberen in te vullen in het Business Mobility Canvas.

3. Kies twee persona’s

Kijk naar de profielen van de vijf voorgestelde persona's (roze cirkel) en kies twee persona's op basis van de informatie die je verzamelde over de onderneming, waarvoor jij denkt dat ze het best passen bij de ondernemer in kwestie, waarvan hij/ zij een ‘sleutelpartner’ kan worden. Dit betekent dat de onderneming het potentieel heeft de persona's te helpen hun mobiliteitsuitdagingen – die je kan lezen in de verhalen van de persona, centraal in het canvas van de persona – aan te gaan.

Kom tegemoet aan enkele basisnoden van de persona, houdt rekening met hun basiswaarden, deel enkele basiskosten, kom hen tegemoet in hun dagelijkse routine en help (individueel) gemotoriseerd vervoer de verminderen, in het algemeen.

Persona Canvas - auteur: Teresa Palmieri

Uitvoering van de interviews

Vul het Business Mobility Canvas (BMC) in samen met de ondernemer in wie je geïnteresseerd bent (ca. 30’)

Volg deze stappen om het canvas – de groene cirkel – in te vullen, om zicht te krijgen op de onderneming en haar activiteiten:

1. Vul de informatie in over de sleutelpartners (ca. 5’)

Wie zijn de sleutelpartners van de onderneming (bijvoorbeeld medewerkers, leveranciers)?

Waar komen ze vandaan?
Welk vervoersmiddel gebruiken ze?
Hoe vaak komen ze?

Ga na wie de sleutelpartners zijn op het canvas. Positioneer ze verder van of dichter bij het centrale gedeelte van het canvas, afhankelijk van waar ze vandaan komen (hoe verder van het centrum van het canvas, hoe verder de afstand die de partners afleggen).

Ga na hoe de sleutelpartners de onderneming bereiken, door ze te verbinden met lijnen in verschillende kleuren met het centrum van het canvas, op basis van deze legende:

  • blauw al wandelend
  • groen al fietsend
  • rood al rijdend
  • zwart per trein en bus.

Ga na hoe vaak ze de onderneming bezoeken, door de dikte van de lijn aan te passen (hoe dikker de lijn, hoe vaker ze de onderneming bezoeken).

2. Vul de informatie in over de sleutelbronnen (ca.5’)

Wat zijn de belangrijkste producten die uw onderneming nodig heeft?
Waar komen ze vandaan?
Met welke vervoermiddelen worden ze geleverd?
Hoe vaak worden ze geleverd?


Ga na wat de sleutelbronnen voor de onderneming zijn op het canvas. Positioneer ze verder van of dichter bij het centrale gedeelte van het canvas, afhankelijk van waar ze vandaan komen (hoe verder van het centrum van het canvas, hoe verder de afstand tussen de bronnen en de onderneming).

Ga na hoe de leveranciers van sleutelbronnen de onderneming bereiken, door ze te verbinden met lijnen in verschillende kleuren met het centrum van het canvas, op basis van deze legende:

  • blauw al wandelend
  • groen al fietsend
  • rood al rijdend
  • zwart per trein en bus.

Ga na hoe vaak ze aan het bedrijf geleverd worden, door de dikte van de lijn aan te passen (hoe dikker de lijn, hoe vaker een levering aan de onderneming nodig is).

3. Vul de informatie over de sleutelklanten in (ca. 5’)

Wie zijn de belangrijkste klanten van je onderneming?
Waar komen ze vandaan?
Welk vervoersmiddel gebruiken ze?
Hoe vaak komen ze?


Ga na wie de sleutelklanten van de onderneming zijn op het canvas. Positioneer ze verder van of dichter bij het centrale gedeelte van het canvas, afhankelijk van waar ze vandaan komen (hoe verder van het centrum van het canvas, hoe verder de afstand die de klanten afleggen).

Ga na hoe de sleutelklanten de onderneming bereiken, door ze te verbinden met lijnen in verschillende kleuren met het centrum van het canvas, op basis van deze legende:

  • blauw al wandelend
  • groen al fietsend
  • rood al rijdend
  • zwart per trein en bus.

Ga na hoe vaak ze de onderneming bezoeken, door de dikte van de lijn aan te passen (hoe dikker de lijn, hoe vaker ze de onderneming bezoeken).

4. Vul de informatie over de sleutelkosten in (ca. 5’)

Wat zijn de belangrijkste onkosten voor je onderneming?
Welke van deze wegen het meeste/minste door?


Ga na welke sleutelkosten de onderneming heeft op het canvas. Positioneer ze verder van of dichter bij het centrale gedeelte van het canvas, afhankelijk van hun impact op de onderneming (hoe dichter bij het centrum van het canvas, hoe hoger de kosten).

5. Vul de informatie over de sleutelwaarden in (ca. 5’)

Voor welke waarden staat je onderneming?
Welke zijn het meest/minst belangrijk?

Ga na wat de sleutelwaarden van de onderneming zijn op het canvas. Positioneer ze verder van of dichter bij het centrale gedeelte van het canvas, afhankelijk van het belang ervan voor de onderneming (hoe dichter bij het centrum van het canvas, hoe belangrijker de waarden voor de onderneming).

6. Vul de informatie over de sleutelactiviteiten in (ca. 5’)

Ga na wat de sleutelactiviteiten van de onderneming zijn op het canvas. Positioneer ze verder van of dichter bij het centrale gedeelte van het canvas, afhankelijk van het belang ervan voor de onderneming (hoe dichter bij het centrum van het canvas, hoe belangrijker de activiteiten voor de onderneming).

Persona Canvas - auteur: Teresa Palmieri

Daag de ondernemer uit om een sleutelpartner te worden van één persona naar keuze (ca. 15’)

Zoek samen met de ondernemer uit hoe hij/zij een sleutelpartner van een persona kan worden en tegelijk een positieve impact kan hebben op het reduceren van (individueel) gemotoriseerd vervoer.

1. Stel je persona voor aan de ondernemer in kwestie (ca. 5’)

Het algemene verhaal van de persona (gesymboliseerd door het centrum van het canvas van de persona) introduceert een algemene mobiliteitsuitdaging waarmee de persona om moet gaan.Hoe kunnen we de ondernemer helpen om deze uitdaging(en) te overwinnen?

2. Kies (minimaal) twee elementen waarop je als ondernemer kan/wil inspelen (ca. 10’)

Sleutelbehoeften
Speelt de onderneming in op (een deel van) de behoeften van de persona’s?
Hoe zou ze dit nog beter kunnen doen?

Sleutelkosten
Kan de onderneming (sommige) kosten delen met de persona’s?

Sleutelwaarden
Deelt de onderneming bepaalde waarden met de persona’s?
Hoe kan de onderneming hier beter op aansluiten?

Sleutelactiviteiten
Kan de onderneming de persona bereiken tijdens zijn of haar dagelijkse bezigheden?
Je kan notities nemen over deze informatie op het canvas van de persona’s (roze cirkel).
Plaats de nieuwe informatie daarnaast ook telkens op het eerder ingevulde Business Mobility Canvas (groene cirkel), bijvoorbeeld door informatie verder of dichter bij het centrum te plaatsen, informatie toe te voegen of te wijzigen, de kleur of dikte van de lijnen aan te passen…

Herhaal met een tweede persona naar keuze (ca. 15’). Herhaal met een tweede/derde/… ondernemer, enzovoort.

Download hier het Business Mobility Canvas.

Foto's persona's: Kelly Donckers