MOBILITY ACTIVITY SYSTEMS
Aan de hand van de drie minigames gaven we de spelers een eerste inzicht in hun eigen mobiliteitspraktijken (minigame 1) om hen vervolgens uit te dagen om hun praktijken bij te sturen en met elkaar te verbinden (minigame 2). Het vertalen van mobiliteitspraktijken naar Mobility Activity Systems helpt om relaties tussen praktijken te benoemen: gebruiken we dezelfde instrumenten? Overlapt ons actorennetwerk? Zijn onze regels complementair? En passen onze rollen in elkaar? Op basis van dit inzicht kunnen ze vervolgens samen conflicten benoemen en aanpakken. Want nieuwe mobiliteitspraktijken zijn enkel duurzaam als ze deel uitmaken van de (bijgestuurde) dagelijkse praktijk van de betrokken deelnemers.
Wat zijn Mobility Activity Systems?
Een Activity System bekijkt een praktijk, zoals het inzetten van een schoolbus, als een opeenvolging van activiteiten, zoals – in het geval van de schoolbus – het ophalen van de bus, het verzamelen van de kinderen of het reinigen van de bus. Voor elk van deze activiteiten beschrijft het vervolgens wie de trekker is, welke instrumenten gebruikt zijn, welk netwerk aan actoren bij de activiteit betrokken is, welke rol iedereen opneemt en welke regels ze volgen. De achterliggende redenering is dat elke praktijk een eigen historiek kent en ingebed zit in een specifieke cultuur. Wil je wijzigingen aanbrengen in deze praktijk, zoals de schoolbus ook inzetten om minder mobiele ouderen te vervoeren, dan moet je deze historiek en cultuur kennen, want elke wijziging in instrumenten, regels en rollen genereert spanningen waarop je maar beter kan anticiperen. Een Mobility Activity System interpreteert dus mobiliteitspraktijken als een opeenvolging van activiteiten met telkens specifieke instrumenten, actorennetwerk, regels en rollen.
Mobility Activity Systems
We werkten een canvas uit waarmee deelnemers de instrumenten, het actorennetwerk, de regels en rollen van activiteiten kunnen benoemen. Dit kan een bestaande activiteit zijn van één van de deelnemers of een nieuwe activiteit die ze samen willen opzetten. Zoals het idee om de schoolbus ook in te zetten om minder mobiele ouderen op te pikken. Het zichtbaar maken van de eigenheid van activiteiten laat hen toe om conflicten te benoemen, maar ook om te onderzoeken waar die conflicten vandaan komen: een specifieke ondernemingscultuur of ontstaansgeschiedenis. Het benoemen van instrumenten, actoren, regels en rollen zorgt tegelijk ook voor een actieplan. Na het invullen van het canvas weet elke speler wat hij/zij moet doen.
Download het canvas hier.