PERSONA CANVAS
Om de vervoersarmoede te beschrijven, maken we gebruik van het Persona Canvas. Dit canvas bouwen we op rond Mobility Personas - een techniek waarbij we gebruikers ontwerpen, zonder hen bij het ontwerpproces te betrekken. Het laat toe om ook de meest kwetsbare stemmen op te nemen in de dialoog rond mobiliteit.
Mobility Personas
Mobility Personas zijn visuele en narratieve voorstellingen van fictieve, maar erg herkenbare personen. Ze beschrijven niet alleen hun behoeften, biografische gegevens, gedragingen en attitudes, maar ook hun achtergronden, emoties, frustraties, pleziertjes, et cetera. Op die manier proberen zij een meer empathische relatie tussen ontwerpers of ‘deskundigen’ en potentiële gebruikers te creëren en hen zo een actieve rol te geven doorheen het volledige ontwerpproces. Allemaal zonder dat ze elkaar ooit ontmoet hebben. Persona’s worden meestal gecreëerd op basis van veldwerk. Er bestaan echter ook Design Games die groepen begeleiden om zichzelf te vertalen in persona’s. Mobility Personas of mobiliteitspersona’s moeten ontwerpers helpen om greep te krijgen op de diversiteit aan mobiliteitsbehoeften in een regio, en op de onderliggende diversiteit aan levensstijlen, woonomgevingen, vervoersnetwerken, enzovoort.
Persona Canvas
Mobiliteit – of het gebrek eraan – maakt almaar meer deel uit van het maatschappelijk debat. De meest kwetsbare mensen met specifieke mobiliteitsbehoeften, zoals kinderen, ouderen en mensen met een handicap, blijven echter vaak afwezig in deze debatten. Zelfs participatietrajecten die specifiek zijn opgezet om een diversiteit aan deelnemers te betrekken bij mobiliteitsvraagstukken, raken vaak niet verder dan de usual suspects: de geëngageerde burger. Mobility Personas maken de behoeften, zorgen en verhalen van minderheidsgroepen zichtbaar en geven hen zo een stem in het mobiliteitsdebat. Zonder dat ze zelf aanwezig hoeven te zijn.
Vervoersarmoede in rurale gebieden is een erg diverse problematiek. We ontwierpen vijf persona’s die samen proberen om een deel van deze diversiteit te vatten. Elke persona is voorgesteld via een beeld en korte tekst. Een bijhorend canvas (zie Business Mobility Canvas) beschrijft hun belangrijkste behoeften, waarden, sociaalnetwerk, kosten (zoals zorg, reizen, eten, auto), mobiliteitsbehoeften(zoals winkels, sportschool, gemeenschapshuis) en vervoersmodi (bijvoorbeeld te voet, per fiets, auto, openbaar vervoer). Hilde is bijvoorbeeld een oudere dame die ergens in een buitenwijk woont. Ze fietst graag, maar het gaat steeds moeilijker. Haar zoon helpt haar vaak en ook de buurvrouw doet soms boodschappen. Ze wil echter zo lang mogelijk onafhankelijk blijven. De familie Lens is dan weer een groot gezin dat bijna de hele tijd in de auto zit om kinderen van en naar school en de hobby’s te brengen. In een stad zouden de kinderen dit zelf kunnen doen, maar hun sociaal netwerk is nu eenmaal hier. Martine is een alleenstaande moeder van een kind met een handicap. Ze heeft geen auto en is afhankelijk van anderen om haar kind naar de vele zorginstellingen te rijden. Wim is kok. Hij zit tijdelijk zonder werk omdat er geen restaurant in de buurt is waar hij met het openbaar vervoer kan geraken. Ten slotte is er Jasper, een tiener, die vaak niet op de voetbaltraining raakt omdat zijn moeder geen tijd heeft om hem te brengen.
Download hier het Persona Canvas.